Telefoon en de wereld daarbuiten

Heey,

voor vandaag heb ik een iets serieuzer artikel. Ik ga het namelijk hebben over social media, hoe verslaafd ik daar zelf aan ben en hoe het mijn leven beïnvloed. Hoe moeilijk is het nou om je telefoon weg te leggen? Nou, moeilijk.

Ik ben volgens mij niet heel erg verslaafd aan mijn telefoon. Ik kan in principe wel zonder, zoals bijvoorbeeld op kamp, maar dan heb ik ook iets te doen. Als ik thuis ben kan ik niet echt zonder. Althans, het ligt er dan en dan heb je niet iets anders te doen en dan denk je ‘Een kleine check kan geen kwaad’. Maar die ‘kleine check’ wordt dan heel erg snel een grote check en voor je het weet ben je alweer 10 minuten.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik er veel minder op ga zitten. Maar dat is veel makkelijker gezegd, dan gedaan. Ik zal het even uitleggen. Ik gebruik mijn telefoon voor alles. Wekker, camera, rooster, foto’s delen, social media etc. Mijn telefoon is dus niet alleen een afleiding, maar ook gewoon een handige tool. Maar als je hem gebruikt als handig apparaat, dan zie je dat je een berichtje hebt, trekt het je aandacht en dan ben je toch weer die 10 minuten kwaad. Zo gaat dat bij mij dan.

Social media is dus heel handig, maar niet zo handig voor je tijd. Het is een tijdrover en een tijddoder. Het is leuk om contact te houden, maar het is niet echt de bedoeling om 24/7 contact te houden. Maar tegenwoordig gaat het bijna vanzelf. Je kan het dus wel een soort verslaving noemen. Ik kan zonder, maar liever niet. Het is handiger en leuker met.

Ik probeer nu voor mezelf veel minder op mijn telefoon te zitten. Het is tegenwoordig niet meer het eerste waar ik mee opsta, behalve dan mijn wekker uitzetten. En ik moet zeggen, ik ben ’s ochtends veel sneller klaar. Ik probeer het ook veel eerder weg te leggen en niet zo vaak te pakken, maar dat werkt nog niet echt. Er staat namelijk van alles op wat ik nodig heb voor school, zoals mijn huiswerk. Dan zie ik toch weer dat berichtje en denk ik ‘Oké, 5 min’ en dat wordt dan 10 minuten, 15 minuten etc.

Ik heb wel gemerkt dat als ik mijn telefoon wegleg, dat ik dan veel meer oog heb voor de natuur, waar ik super erg van geniet. Dus eigenlijk is mijn telefoon een soort afleiding voor de dingen waar ik écht van geniet. Ik ging laatst fietsen met papa en ook al heb ik mijn telefoon wel gebruikt, was dat voor een doeleinde waar ik echt van geniet. Foto’s maken van de natuur. Dat is wat ik écht leuk vind en dan vind ik het leuk om mijn telefoon te gebruiken.

Hier enkele foto’s van het prachtige Woerden.

20160528_21045120160528_20590620160528_211436

Tijdens dat soort momenten besef je ook weer hoe druk het leven kan zijn en hoe belangrijk het is om af en toe gewoon een moment rust te pakken, met in mijn geval gezellig fietsen met papa. Ik denk dan ook dat een telefoon heel nuttig, handig en een verbetering kan zijn, maar dat het wel degelijk een apparaat is die een verslaving om de hoek laat kijken. Dus papa: wees er maar streng op :p

Johanna

2 gedachtes over “Telefoon en de wereld daarbuiten

Geef een reactie

