Vrijheid

Heey,

At first, sorry dat er zondag geen artikel online is gekomen! Vakantie drukte.. :’)

Voor vandaag heb ik een artikel omtrent 5 mei. De dag van de bevrijding, wat toen dus vrijheid betekende, waarin wij nu nog steeds leven. Maar in hoeverre leven wij eigenlijk in vrijheid? En wat is vrijheid eigenlijk?

Wat is vrijheid?

Iedereen heeft daar een andere mening over. Er bestaan tig verschillende meningen over vrijheid en eigenlijk is het wel goed om erover na te denken wat het voor jou betekent. Dat deed ik ook en toen kwam ik er eigenlijk achter dat het heel moeilijk is om daar echt een mening over te hebben.

Ik kijk erg veel YouTube en heel vaak ontstaan er ruzie’s in de comments en dan is er altijd wel iemand die het heeft over ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘we leven in een vrij land, dus je mag zeggen wat je wilt’, maar dat betekent natuurlijk niet dat je alles eruit mag gooien wat je wilt.

Vrijheid van meningsuiting Recht van burgers om hun eigen mening naar buiten te brengen, zonder dat deze vooraf door de overheid kan worden gereguleerd. Op dit recht bestaan enkele uitzonderingen, die er vooral op toezien dat anderen niet onrechtmatig mogen worden geschaad door het verkondigen van deze mening.

Er staat dus eigenlijk dat je jouw eigen mening naar buiten mag brengen, mits het met respect voor andere is.

Vrijheid is in mijn ogen het kunnen doen en laten wat je wilt, met respect voor andere. Maar als je naar mijn visie kijkt, zie je eigenlijk dat we helemaal niet zo vrij zijn als we zelf denken.

Leven wij eigenlijk wel in vrijheid?

Als ik kijk naar mijn eigen visie over vrijheid en ik denk er langer over na, dan kom ik eigenlijk tot de conclusie dat we helemaal niet kunnen doen en laten wat we willen, ook al doe je het met respect.

Op social media kom je namelijk heel vaak tegen dat mensen helemaal niet mogen zeggen wat ze willen, terwijl het dan wel met respect is. Als je een volk of ras compleet afkeurt, dan vind ik dat je daar best wat van mag zeggen. Maar als iemand gewoon een mening geeft, dan worden mensen heel vaak uitgescholden, terwijl ze vaak helemaal niks verkeerds hebben gezegd. Daar ben je dus helemaal niet vrij in. Ik denk namelijk dat heel veel mensen hun mening voor zich houden, omdat er heel veel mensen zijn die, als ze het er niet mee eens zijn, gelijk gaan schelden.

Over straat lopen met godsdienstige kleding (is dat een woord?) kan ook niet meer zomaar. Als jood met een keppeltje op lopen, is tegenwoordig bijna uitlokken dat je wordt uitgescholden.

Tegenwoordig, met bepaalde looks, wordt er snel een conclusie getrokken. Als moslim met een baard en een tas, wordt je echt wel wat strenger aan gekeken. Ik reis zelf heel veel met de trein en betrap mezelf er dan wel op dat ik extra om me heen kijk en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Ik vind dat we eigenlijk helemaal niet in in vrijheid leven. Althans, minder dan we zelf denken. Veel mensen zeggen we “We leven in een vrij land”, maar niets is minder waar. Ik denk dat we in de komende jaren steeds minder vrijheid zullen krijgen, als je kijkt naar hoe onze vrijheid nu is, in vergelijking met een paar jaar terug.

Nadenken over vrijheid kan geen kwaad en ik denk dat 5 mei niet alleen een excuus moet zijn om naar een festival te kunnen gaan, maar dat we op 5 mei best wat meer mogen stil staan bij onze vrijheid.

Johanna

 

 

4 gedachtes over “Vrijheid

Geef een reactie

